jurnal de calatorie


Cartea „#30dezile30dețări”

Cartea „#30dezile30detari”


Scris de | 14 mai 2018

S-au scurs câteva luni de când încheiam, în miez de noapte, manuscrisul celei de-a patra cărți, dar prima despre altceva decât biciclete. Bineînțeles, am rămas tot în zona călătoriilor (nu doar fizice, ci și prin viață), dar am dat șaua deloc confortabilă pe scaunele moi ale trenului. Astfel, kilometrii până acum câștigați cu greu, au ajuns să zboare din viteza alunecării pe șine, asemeni gândurilor sub praful timpului. E ciudat cum, deși nu pare, o călătorie nici nu începe cu primul pas, nici nu se termină cu ultimul. Întotdeauna, există eforturi nemărginite înainte și, aproape mereu, există luptă și după – căci să scrii, pagini la rând, poate să devină dureros. Nimic, însă, nu se compară cu satisfacția unei aventuri încheiate – fie ea pe drumuri, fie din spatele tastaturii, poveștile merită împărtășite. Probabil că, dacă am avea mai mule voci care să bată toba cu privire la actele de non-conformism constructiv, am fi mai mulți care ne-am depăși limitele. #30dezile30dețări vine tocmai ca o soluție pentru cei care își doresc mai mult, dar nu știu cum să obțină. În esență, să te urci în tren și să stai o lună pe drumuri, nu e mare lucru – în practică, însă, înțelegi de ce atât de puțini oameni o fac. Astfel, cartea se vrea a fi un manual de vise împlinite, de provocări lăsate în spate și de lecții pe care cu toții ni le putem însuși. Lăsând vorbăria deoparte (am mai scris despre excursie și aici), puteți afla detalii de pe pagina dedicată. Varianta PDF a cărții o puteți descărca gratuit, dar aș aprecia mult dacă alegeți să vă procurați și varianta tipărită (costă 20 de lei), căci ar fi o susținere palpabilă pentru astfel de acțiuni viitoare. Mai mult, pentru că știu că sunt oameni cărora le place să obțină mult cu puțin, m-am gândit să ofer toate cele trei cărți la prețul special de 50 de lei. Astfel, primești „Europa în 80 de Zile„, „Munte, Vremuri, Depărtări” și „#30dezile30dețări” cu o reducere de 30%! Un ultim gând: dacă ai pus mâna pe oricare din cărțile mele și le-ai citit, ia-ți timp te rog și spune-mi cum ți s-au părut – mă interesează să cresc și doar prin feedback-uri sincere o pot face! Mulțumesc!...

Citește mai mult...

  Partea a 2-a se poate citi aici. Ziua 5 – Înapoi în timp Chișinău – Congaz, 135 km – https://www.strava.com/activities/1497279831 Nu se întâmplă des să ieșim târziu din cort, dar astăzi ne permitem luxul de a lenevi până când căldura soarelui de primăvară devine suficientă cât să schimbăm decorul; dăm, astfel, sacii de dormit pe iarba încă uscată și tavanul cenușiu de pânză pe albastrul imaculat al cerului. Mâncăm tihniți, iar apoi continuăm de urcat dealul rămas de cu seară. Curând – chiar din vârf – zărim orașul, dar gropile din asfalt nu ne dau voie să îl analizăm cum trebuie, căci ne acaparează întreaga atenție. Totuși, descoperim o capitală mai mare decât ne așteptam, animată de mulțimea oamenilor, dar care reușește să rămână aerisită, grație bulevardelor largi și mașinilor puține. Nu știm multă istorie, însă orașul ne pare înghețat în perioada comunistă. Peste tot, scrisul în rusește ne bulversează. Blocurile identice, fără formă, stil sau culoare, descriu perfect o eră ștearsă, în care conta doar cantitatea. Autovehiculele sunt vechi, predominant, diversificate de petele moderne ale celor mai înstăriți. Fără să cunoaștem multe, prăpastia dintre sărăci și bogați pare tare adâncă… Nu vizităm aproape nimic, căci gustul amar din suflete ne râcâie cheful. Aceiași oameni, aceeași limbă și aceeași istorie și, totuși, iată-ne pe drumuri separate. Pare că România și Moldova sunt ca acei iubiți care, deși se plac, nu sunt dispuși să facă ce ține de ei ca să fie împreună. Orgoliile și jocurile puterii – cel puțin deocamdată – sunt mai puternice ca sângele și trecutul. Pierdem aproape două ore doar până ajungem în sud, pe drumul ce trebuie să ne ducă înapoi către casă. Ruta e la fel de solicitantă, cu urcări de kilometri sub soarele devenit aprig, urmate de coborâri lungi, ce ne permit viteze de peste 50 km/h. Trecem prin Cimișlia (unde devenim atracția principală într-o benzinărie) și Comrat, capitala Regiunii Autonome Găgăuzia (unde un echipaj de poliție ne ia la ochi, dar care n-are habar de română). Orășelele, ca și cele de prin Moldova „noastră”, par că nu au niciun rost pe lume – sunt doar sate mai mari, fără cultură, fără atracții și fără facilități. Odată cu seara, ajungem în Congaz, unde campăm pe marginea unui mic lac de acumulare. Dintr-o benzinărie cumpărăm câte ceva de mâncare (la prețuri de supermarket în România), iar apoi ne răsfățăm cu o cină bine meritată. Întindem cortul la lumina frontalelor, rugându-ne să nu avem parte de vizite neplăcute (fiind pe un fel de izlaz în apropierea drumului principal) și ne aruncăm în negrul liniștit al nopții.   Ziua 6 – Regretul despărțirii și al sfârșitului Congaz-Ivești,...

Citește mai mult...

(Partea 1 se poate citi aici) Ziua 3 – Pierduți prin uniformitatea peisajelor Matca – Oțetea, 138 km – https://www.strava.com/activities/1497279536. Relive: https://www.relive.cc/view/1497279536 Ne e greu să luăm oboseala de braț și să continuăm, așa că plecăm destul de târziu din Matca. Norii acoperă cerul, vântul bate hotărât, iar noi refuzăm să ne trezim – conștientizăm, după aproximativ 20 de kilometri, că nu ne îndreptăm către Târgul Bujor, ci mult către nord. Astfel, după câteva minute de studiat harta, schimbăm ruta și mergem spre Huși, lăsând Cahulul pentru întoarcere – practic, facem bucla invers decât planificasem. Asfaltul e prost cam tot timpul, iar drumurile urcă și coboară dealuri infinite. Cumva, parcurgem același circuit iarăși și iarăși, ca într-un cumplit joc psihologic. Ajungem în sate înghețate în trecut și în orașe al căror sens îmi e imposibil să îl descifrez – atât Berești, cât și Murgeni sunt două așezări aruncate între dealuri și lăsate acolo, peste timp, cu niște locuitori fără activitate, speranțe sau interese. Mâncăm înainte de a ieși în lunca Prutului, singura porțiune plată de pedalat. Obsesiv, fiecare echipaj al poliției de frontieră ne oprește pentru control. Îmi crește tensiunea, nu înțeleg de ce trebuie să dau socoteală, în propria țară, unde merg, unde dorm, de unde vin etc! Pe seară, chiar sunt un pic mai acid cu ultimii, le dau răspunsuri vagi, fără acoperire în realitate, dar mă abțin să le comentez despre notatul datelor din buletin. Campăm mai departe decât promisesem, pe o pajiște dosită între două dealuri. Avem o mică baltă în apropiere, și liniște cât cuprinde – exact ce ne dorim. Dormim devreme, legănați de stropii ce cad ritmic pe cort…Odihna ne e tihnită, iar mai târziu apare și luna să ne salute. În sfârșit, pare că ne așezăm cum trebuie la drum! Ziua 4 – Orizonturi deschise dincolo de Prut Oțetea – Ialoveni, 110 km – https://www.strava.com/activities/1497279464. Puține experiențe pe lume sunt mai plăcute ca ieșitul din cort dimineața, în răcoarea blândă a noii zile: în doar câteva clipe treci la realitatea aventurii din fața căreia nu mai poți da înapoi (căci da, uneori vrei să apeși un buton și să se termine totul). Soarele e sus când deschidem fermoarele, căci să îl trezesc pe Evelin e mereu un chin – suntem diferiți și, evident, avem abordări diferite. Pedalăm întins până în Huși, unde ne abatem pe la Lidl, singurul magazin mai serios din zonă. Aici mi se reamintește că oamenii sărbătoresc Paștele nu prin pioșenie, ci prin frenezia cumpărăturilor – din păcate, tot ce a mai rămas din religie e o închinare adusă stomacurilor și simțitului bine! Astfel, ne-am răsturnat valorile și tot ce contează e...

Citește mai mult...

Ziua 1: Începuturile sunt mai grele decât crezi Cătina, Buzău-Bisoca. 100 km – https://www.strava.com/activities/1487440599 Nu e deloc ușor să ieși din casă și să pornești într-o nouă aventură, indiferent de câte ori ai făcut asta în trecut. Pare că mintea noastră ignoră plăcerea, focusându-se doar pe dezavantaje. Cumva, efortul pe care știi ca trebuie să îl depui te îngreunează, împiedicându-te să sari cu capul în necunoscut. Rațional e ceea ce vrei, dar emoțiile te împiedică să începi. Comoditatea aproape că învinge decizia, iar dacă nu ar fi voința plecarea nu ar avea loc niciodată. Avem kilometri mulți în față și, pentru că soarele zâmbește îmbietor, urcăm în șa și pornim la vale. E plăcut să începi tura cu coborâre, purtați de adierea primăverii ce, în sfârșit, se simte în aer! Județeanul face loc naționalului, iar acesta, curând, ne varsă pe drumuri comunale de piatră. Până la Chișinău urmează să învârtim pedalele pe tot felul de suprafețe, așa că nu ne temem – din contră, ne bucurăm de lipsa traficului și de atât de multă liniște. În Berca, opriți la un supermarket, mă întâlnesc cu prieteni vechi, total accidental. Apoi urcăm pe o vale lungă, prea puțin explorată ne noi și desprinsă din alte vremuri. Satele sunt rare, peisajul șters de iarna ce se încheie, iar oamenii scumpi la vedere. Cumva, ne descoperim pierduți într-o lume atât de apropiată ca distanță, dar mult prea îndepărtată ca imagini. Lăsăm Vulcanii Noroioși în urmă și împingem cu putere către Bisoca. Suntem mult în urma planului de acasă, începutul de sezon și picioarele neînvățate cu kilometrii își spun cuvântul. Greu, după zeci de serpentine, sosim în satul de la capătul veacurilor – așa numim, în noi, adunătura de case aruncate pe dealurile acestea aproape munți ce ne delectează după atâtea ore de efort. Obosiți, după întâlniri lipsite de timiditate cu vulpi de prin sălbăticie, montăm cortul pe un platou ce ne asigură prim-planul către răsărit. Mâncăm frugal, bătuți de vântul rece de seară și ne aruncăm în a risipi consumul de peste zi într-o odihnă clar meritată.   Ziua 2: Luptând cu noroiul Bisoca, Buzău – Matca, Galați. 135 km – https://www.strava.com/activities/1489407628 Pornim devreme, după un mic-dejun consistent luat pe iarba ce dă colțul, deciși să recuperăm distanța restantă. Cu doar 100 km parcurși și niște drumuri despre care nu știm multe, nu avem vreme de pierdut. În plus, aventura ne așteaptă, putem simți cum ne intrăm în ritm, iar asta se simte tare bine. Ziua începe cu o coborâre abruptă, prin pădure, către capătul unui DN ce se înfundă în munte, la Jitia. Suntem deja în Vrancea, unul din județele cele mai surprinzătoare, într-o...

Citește mai mult...
Îmi dau cărțile cu 50% reducere!

Imi dau cartile cu 50% reducere!


Scris de | 7 dec. 2017

Au trecut ani buni de când mi-am făcut curaj să mă urc în șa și să încep să explorez Europa, dar amintirile sunt la fel de vii ca în prima zi. Dorul de aventură este, și el, tot la cote maxime, deși primăvara unor noi plecări pare foarte îndepărtată. Mi-au rămas, ca o consolare artistică, cărțile ce au luat naștere în urmă acestor călătorii: Europa în 80 de Zile, Munte, Vremuri, Depărtări și Cursă către Dolomiți (doar PDF eBook). Uneori, însă, cuvintele pot cântări mai greu decât orice faptă, iar într-o iarnă românească o lectură interesantă poate să compenseze orice dorință de ducă. Răsfoind cutiile de prin casă, am realizat că mai există câteva exemplare care nu și-au găsit proprietari. Într-o formă sau alta, acestea au ajuns la mai mult de 500 de persoane, dar există o mulțime de alții care s-ar bucura de asemenea lecturi, dar la care oportunitatea nu a sosit (încă). Decembrie fiind, mi-am propus să renunț la pretenții și să fac ce ține de mine ca oameni cât mai mulți să poată citi cărțile la ei acasă. Ar putea fi un cadou din partea mea, dar să zicem că nu este. E doar un gest prin care încerc să îi încurajez pe cei care vor să viseze măreț, dar care nu îndrăznesc. Nu puține au fost mesajele primite de la persoane care au parcurs aceste jurnale de călătorie, iar feedback-ul e chiar motivant, provocându-mă să continui. Comenzile se pot face direct pe paginile dedicate, cu mențiunea că Munte, Vremuri, Depărtări nu va fi tipărită decât după înregistrarea a minim 25 de comenzi. Cu toate acestea, cei care se înscriu până la sfârșitul anului beneficiază de același preț de 10 lei/exemplar, chiar dacă livrarea va avea loc ulterior! Dacă vreți să aflați mai multe detalii despre ce vorbesc eu aici, le puteți afla de pe site: http://bogdanmatei.ro/departari/ și http://bogdanmatei.ro/80dezile/. De asemenea, variantele PDF pot fi accesate gratuit aici. Pentru orice informații sau întrebări, mă găsiți pe mail sau pe...

Citește mai mult...
Pagina 1 din 1612345...10...»